Három fontos ok amiért a dió jó a szívnek

A szív- és érrendszeri betegség sajnos ma is vezető halálok világszerte és Magyarországon is.

Köztudott, hogy az egészséges táplálkozási szokások segítenek megelőzni és kezelni a szívbetegségeket.

Az American Heart Association ajánlása szerint csökkenthetjük a szívbetegségek kockázatát, ha étrendünkbe beillesztünk naponta 4 és fél vagy több csésze zöldséget és gyümölcsöt, heti két vagy több alkalommal fogyasztunk halat, rostban gazdag teljes kiőrlésű gabonát, négy vagy több adag diót hetente, valamint fogyasztunk hüvelyeseket és magvakat.

A dió könnyű és ízletes módja annak, hogy ételeinket szívbaráttá tegyük.

Néhány ok, amiért érdemes diót fogyasztanunk egészségünk érdekében:

• Több mint két évtizede kimutatták, hogy a dió képes csökkenteni az LDL (rossz) koleszterin szintjét 9-16%-al, és a diasztolés vérnyomás értékét csökkenteni 2-3 Hgmm-el. E két tényező fontos a szívbetegségek kialakulása szempontjából.
  • A diófélék között kiemelkedő a dió alfa-linolénsav (ALA) tartalma, amely növényi alapú esszenciális omega-3 zsírsav. Az omega-3 zsírsavak megfelelő bevitelének igen sok kedvező hatása van, ezek közül kiemelésre érdemes a szív- és érrendszeri betegségek, érelmeszesedés, szívinfarktus, szívritmuszavar, hirtelen szívhalál, trombózisveszély és a magas vérnyomás kockázatának csökkenése. Az ALA naponta ajánlott fogyasztása 1,3–2,6 g.
  • Egy összecsukott maroknyi dióban (20g) 1,35 g ALA található. Az omega-3 zsírsavak két csoportja ismert, az egyikbe tartoznak a rövid láncú, 3 telítetlen kettős kötéssel rendelkező zsírsavak, pl. az alfa-linolénsav (ALA). A másik a hosszú láncú, 5-6 telítetlen kettős kötést tartalmazó zsírsavak (EPA és DHA a tengeri halakban) csoportja. Az omega-3 zsírsavak a nélkülözhetetlen, ún. esszenciális zsírsavak közé tartoznak. Az emberi szervezet képes a rövid láncú ALA-ból hosszú láncú EPA-t és DHA-t előállítani, de ehhez elegendő ALA-bevitelre van szükség.
  • Részesítsük előnyben a mediterrán étrendet - sok hal, zöldség, gyümölcs, olívaolaj, diófélék – így csökkenthetjük a kardiovaszkuláris megbetegedések esélyét.

Nyomtatás   E-mail